Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookies w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

Strona Główna Witaj na stronach niepije.net
Forum wsparcia, dla osób uzależnionych i współuzaleźnionych od alkoholu.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zamknięty przez: dora
Czw Paź 21, 2010 14:27
Asertywnosc dla kazdego
Autor Wiadomość
dora 
Moderator


Pomogła: 22 razy
Dołączyła: 26 Mar 2010
Posty: 4423
Wysłany: Śro Paź 20, 2010 16:17   Asertywnosc dla kazdego

Asertywność jest jedną z przydatniejszych umiejętności w naszych czasach. Jej znaczenie docenia większość ośrodków szkoleniowych, terapeutycznych oraz akademickich, gdzie trening asertywności staje się jednym z ważnych elementów w programie.
Umiejętność postępowania asertywnego jest przydatna każdemu bez względu na wiek, płeć, wykształcenie, itp. Myślę, że nie będzie przesadne twierdzenie, że „jeżeli nie nauczysz się asertywności, świat wejdzie Ci na głowę i zdepcze Cię”.

Ten dla nas egzotycznie brzmiący termin pochodzi od angielskiego słowa „to assert”, oznaczającego: zapewniać, dowieść czegoś, domagać się uznania, przewodzić, nie dawać innym przewodzić sobą. ”Assert” to także ktoś stanowczy i pewny siebie. Termin ten w trafny sposób opisuje sedno sprawy.
„Asertywność to umiejętność pełnego wyrażania siebie w kontaktach z inną osobą czy osobami”[1]. Konsekwencją asertywności jest akceptacja siebie i innych. Będąc asertywnym rozumiesz, że twoje poglądy, pragnienia czy emocje są tak samo ważne jak innych ludzi i że zawsze masz prawo mówić o nich głośno. Kolejną konsekwencją takiej postawy jest umiejętne wyrażanie siebie w sposób klarowny i otwarty, ale również nieraniący innych. Będąc osobą asertywną bierzesz odpowiedzialność za siebie, za swoje życie i decyzje. Związane jest to również z osobistym podejmowaniem decyzji, a nie uleganiem presji otoczenia. Jeżeli nam coś się nie uda, nie obarczamy winą całego świata, ale wiemy, że mamy prawo do przeżywania i wyrażania emocji, które nam towarzyszą w tej sytuacji.
Asertywność nie jest wrodzoną umiejętnością. Można się jej jednak nauczyć, aby w życiu funkcjonować nie raniąc siebie ani innych. Trening asertywności składa się z nauki różnych technik, które pomogą Ci w byciu asertywnym. Nie można jednak powiedzieć, że asertywność to tylko techniki jak odmawiać, przyjmować krytykę czy wyrażać gniew, byłoby to z byt dużym uproszczeniem, gdyż asertywność jest pewną filozofią oraz postawą życiową.
Człowiek może przyjąć trzy różne postawy wobec siebie, świata i innych ludzi. Postawa ta może być uległa, asertywna bądź agresywna. Uległość polega na szanowaniu praw innych i lekceważeniu własnych. Agresja polega na szanowaniu praw własnych natomiast na lekceważeniu praw innych. Asertywność polega na szanowaniu własnych praw oraz praw innych.
Jak zwykła mawiać jedna z ważniejszych postaci asertywności – Herbert Fensterheim „Jeżeli masz wątpliwości czy dane zachowanie jest asertywne, sprawdź czy choć odrobinę zwiększa ono twój szacunek do samego siebie. Jeżeli tak, jest to zachowanie asertywne.”
Prawa asertywności wg Landfielda[2]:

* Prawo domagania się tego, czego chcemy (ze świadomością, że partner/partnerka ma prawo powiedzieć: nie)
* Prawo do własnego zdania, uczuć i emocji i do odpowiedniego ich wyrażania.
* Prawo wypowiadania opinii, które nie maja logicznej podstawy i których nie musimy uzasadniać (na przykład, intuicyjne myśli i uwagi).
* Prawo do podejmowania własnych decyzji i radzenia sobie z ich skutkami
* Prawo dokonania wyboru w kwestii zaangażowania się w cudze problemy.
* Prawo do niewiedzy i niezrozumienia czegokolwiek.
* Prawo do popełniania błędów.
* Prawo do odnoszenia sukcesów.
* Prawo do zmiany zdania
* Prawo do prywatności.
* Prawo do samotności i niezależności.
* Prawo własnej przemiany bycia asertywnym.

Przydatne umiejętności
****

Oto kilka umiejętności, które warto opanować podczas nauki asertywności:

* Wytrwałość – przedstaw twój punkt widzenia jasno i nawet, jeżeli ktoś będzie Ci czynił krytyczne uwagi, ignoruj je. Jeżeli uważasz, że twoje racje są słuszne pozostań przy nich.
* Kompromis – naucz się zawierania takich kompromisów, które nie uczynią Ci krzywdy.
* Pytania – jeżeli uważasz, że ktoś zarzuca Ci coś bezpodstawnie, poproś go, aby wyjaśnił, co miał na myśli.
* Przyznanie się do błędu – jeżeli pomylisz się i ktoś wypomni Ci twój błąd, po prostu mu przytaknij, a nie sprzeczaj się z nim.

Co przemawia za, a co przeciw asertywności?
*****

Teraz, gdy wiesz już, czym jest asertywność i znasz swoje prawa, spróbuję przedstawić Ci wszystkie znane mi argumenty za i przeciw, abyś sam się przekonał, czy „gra jest warta świeczki”. Ty również możesz stworzyć taką listę, bo moja z pewnością nie wyczerpuje wszystkich możliwości.

Plusy
*****


* Akceptujesz siebie i innych,
* Szanujesz siebie i innych,
* Nie ranisz siebie ani innych i nie pozwalasz na to, aby ktoś Ciebie ranił,
* Łatwiej osiągasz wytyczone cele i realizujesz swoje potrzeby,
* Potrafisz wyegzekwować to, co Ci się należy,
* Nie pozwalasz innym pomiatać sobą ani sam tego nie robisz,
* Masz większą wiarę w siebie,
* Masz poczucie kontroli i odpowiedzialności za siebie i swoje życie,
* O wszystkim sam decydujesz,
* Nie oszukujesz siebie ani innych,
* Jesteś sobą i jesteś zadowolony z tego,
* Jesteś świadom tego, że popełniasz błędy, akceptujesz to i potrafisz się do tego przyznać,
* Rozumiesz, że inni też popełniają błędy,
* Potrafisz właściwie wyrażać swoje potrzeby i uczucia, nie raniąc innych,
* Umiesz mówić „nie” bez poczucia winy.

Minusy
*****

* Możesz nie być lubiany za to, że wyrażasz swoje odczucia, potrzeby i nie dajesz sobą pomiatać,
* Mogą zmienić się twoje relacje z innymi. Na przykład, „przyjaciele”, którzy Cię wykorzystywali i manipulowali tobą, mogą się od ciebie odwrócić,
* Będziesz musiał sam ponosić odpowiedzialność za siebie i swoje decyzje. Nie będziesz zrzucać winy na innych,
* Możesz zostać uznany za osobę idącą przebojem przez życie.


Małgorzata Krzemińska

Psycholog
[1] M. Król-Fijewska „Stanowczo, łagodnie bez lęku” Wyd. W.A.B., 2003r
[2] G. Lindenfield „Asertywność, czyli jak być otwartym, skutecznym i naturalnym” Wyd. Rawi 1999r
_________________
...''Pomimo łez wciąż można biec, ale trzeba tego bardzo chcieć....''
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 10